شما طرفدار وسعت هستید یا عمق؟ دریا یا چاه؟

دریا وسعت

شما طرفدار وسعت هستید یا عمق؟ دریا یا چاه؟

 

شاید شما والدینی هستید که تلاش می‌کنید فرزندانتان را از دوران کودکی هدایت کنید تا در حوزه‌ای خاص آموزش ببینند و در آینده از مزیت‌های شروع زودهنگام استفاده کنند. شاید هم فردی هستید که تمام تلاش خود را معطوف به کسب دانش و تجربه در حوزه‌ای خاص کرده‌اید و وقت گذاشتن برای شناخت حوزه‌های دیگر را بی‌فایده می‌دانید.

 

شاید حق با شما باشد. افرادی که خیلی زود به ورزشی تخصصی روی می‌آورند بلافاصله پس از اتمام دورۀ دانشگاه به درآمد مالی می‌رسند. اما متخصصان دیرهنگام به‌سراغ پیدا کردن کاری می‌روند که با مهارت‌ها و شخصیت‌شان تناسب بیشتری دارد. حتی مشخص شده است که مخترعان عرصۀ فناوری، با کسب تجربه در حوزه‌های مختلف، در مقایسه با همتایانی که به‌صورت عمقی روی یک حوزه کار می‌کنند، تاثیرگذاری خلاقانه‌تری دارند. درواقع آنان با قربانی کردن مقدار اندکی از عمق، از مزیت افزایش وسعت در حرفۀ خود بهره می‌برند.

 

 

افزایش تخصصی‌سازی افرادی را به وجود آورده که مجموعه‌ای از گودال‌های موازی ایجاد می‌کنند و برای رسیدن به نوآوری تلاش می‌کنند؛ همه مشغول حفر گودال‌هایی عمیق‌تر در محدودۀ خود هستند و حتی اگر پاسخ مشکل‌شان در یکی از گودال‌ها وجود داشته باشد، به‌ندرت سرشان را بالا می‌آورند که به گودال‌های اطراف نگاهی بیندازند.

 

چالشی که همۀ ما با آن مواجه‌ایم نحوۀ حفظ مزایای مربوط به تجربه‌های متنوع و وسیع، تفکر میان‌رشته‌ای و تمرکز دیرهنگام است. آن هم در دنیایی که به‌صورت فزاینده‌ای انسان‌ها را به‌سوی فراتخصصی‌سازی سوق می‌دهد. ما به افراد بیشتری نیاز داریم که کارشان را با گستره‌ای وسیع شروع کنند و در طی مراحل پیشرفت چشم‌اندازها و تجربه‌های متنوعی را در آغوش بگیرند. به بیانی دیگر ما به افراد بیشتری نیازمندیم که صاحب طیف گستره باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *